24 Σεπτεμβρίου 2021
19ο Δημοτικό Σχολείο Νίκαιας
Ε' τάξη
ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ - ΠΥΡΚΑΓΙΑ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ- ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Με αφορμή τις φωτιές που κατέκαψαν το καλοκαίρι πολλά τετραγωνικά δάσους στην πατρίδα μας, οι μαθήτριες και οι μαθητές των δύο τμημάτων της Ε’ τάξης του 19ου Δημοτικού Νίκαιας μαζί με τους δασκάλους τους Δήμητρα Χρυσάφη και Μυλωνά Φώτη, πήραν μέρος σε ένα καινοτόμο βιωματικό πρότζεκτ με τίτλο: «Φυσικές Καταστροφές, Πυρκαγιά στο δάσος- επιπτώσεις- δράσεις προστασίας του περιβάλλοντος».
> Μαθήτριες και μαθητές του Ε’1
> Μαθήτριες και μαθητές του Ε’2
ΧΕΪΛΑΝΙ ΦΑΤΜΕ
ΚΑΡΒΟΥΝΗ ΓΕΩΡΓΙΑ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ
ΚΟΥΝΙΟΣ ΦΩΤΙΟΣ
ΜΠΟΥΖΟΥΝΙΕΡΑΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΝΤΡΕΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΠΑΛΑΙΟΔΗΜΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΣ
ΠΑΡΛΙΑΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΠΟΛΥΖΟΣ ΒΑΪΟΣ
ΠΟΤΣΙ ΕΡΑΛΝΤΑ
ΣΑΡΑΝΤΟΥ ΜΑΡΙΑ
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΚΗ ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
ΤΖΕΦΕΡΑΚΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΗ
ΤΡΙΚΚΑΛΙΩΤΗ ΑΘΗΝΑ
ΧΡΥΣΟΧΟΟΣ ΘΩΜΑΣ
Βήματα
του πρότζεκτ
- Καταιγισμός ιδεών στο ερώτημα: «Πώς αλληλεπιδρούν τα φυτά με τον άνθρωπο και το περιβάλλον;»
- Παρατήρηση φυτού και ειδικότερα στο ριζικό του σύστημα (ρίζα)
- Πείραμα με φυτό και νερό
- Δημιουργία μιας πόλης και ενός βουνού
- Δημιουργία ενός δάσους
- 1ο Πείραμα με προσομοίωση βροχής
- Πυρκαγιά στο δάσος
- Αφαίρεση των δέντρων και του εδάφους από το βουνό
- 2ο Πείραμα με προσομοίωση βροχής
- Μελέτη δράσεων για προστασία του περιβάλλοντος
- Ανακύκλωση στην τάξη
- Ανακύκλωση του σχολείου
1. Καταιγισμός ιδεών στο ερώτημα:
«Πώς αλληλεπιδρούν
τα φυτά με τον άνθρωπο και το περιβάλλον;»
Μέσα από ένα καταιγισμό ιδεών για το αν και
το πώς αλληλεπιδρά ένα φυτό με τον άνθρωπο, οι μαθητές είπαν για το οξυγόνο που
απελευθερώνει ένα φυτό και βοηθάει τον άνθρωπο να αναπνεύσει, αλλά και για τη
σκιά του προσφέρει δροσιά τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού. Όσο αναφορά την αλληλεπίδραση
με το περιβάλλον είπαν ότι ένα φυτό απορροφά νερό και χρήσιμες ουσίες από το
έδαφος, ώστε να μεγαλώσει.
Φέρανε ένα μικρό φυτό στην τάξη μας. Αφού
αφαιρέσαμε το γλαστράκι του, αρχίσανε να το παρατηρούν προσεκτικά και να
πιάνουν τη ρίζα του φυτού, ώστε να διαπιστώσουν ότι μοιάζει με σφουγγάρι,
αλλά και ότι συγκρατεί κομμάτι του εδάφους!
3. Πείραμα με φυτό και νερό
Ξαναβάλανε το φυτό μέσα στο γλαστράκι του και
αρχίσανε να ρίχνουν νερό σαν να το ποτίζουν. Παρατηρήσανε ότι το νερό δεν
έτρεχε από τις τρύπες που είχε το γλαστράκι στο κάτω μέρος. Διαπιστώσανε ότι το
νερό το είχε απορροφήσει η ρίζα του μικρού φυτού, που όπως είχαν δει
προηγουμένως, λειτουργεί σαν σφουγγάρι.
4. Δημιουργία μιας πόλης και ενός βουνού
Στη συνέχεια δημιουργήσανε με πλαστελίνη και
άλλα απλά υλικά, τα σπίτια μιας υποτιθέμενης πόλης που είναι χτισμένη στους
πρόποδες ενός βουνού. Τοποθετήσανε τα υλικά μας πάνω σε ένα θρανίο και κάθε μαθήτρια
και μαθητής, έπλασε με την πλαστελίνη.
5. Δημιουργία ενός δάσους
Αφού τελειώσανε την πόλη και το βουνό, δημιουργήσανε ένα δάσος με απλά υλικά. Για τα δέντρα χρησιμοποιήσανε ξυλάκια (καλαμάκια) από σουβλάκι και χαρτί που ζωγραφίσανε το φύλλωμα, ενώ για το έδαφος κόψανε κομμάτια από σφουγγάρι, ώστε εκεί πάνω να καρφώσουν τα δεντράκια.
6. Πείραμα με προσομοίωση βροχής
Θέλοντας να κάνουν μία προσομοίωση βροχής πάνω από την πόλη μας, ρίξανε νερό με ένα ποτήρι. Παρατηρήσανε ότι τα κομμάτια από το σφουγγάρι που προσομοιάζουν το έδαφος που έχουν στις ρίζες τους τα δέντρα που βρίσκονται στο βουνό, απορροφούν το νερό και δεν το αφήνουν να φτάσει στην πόλη.
7. Πυρκαγιά στο δάσος
Στη συνέχεια ξεσπά πυρκαγιά στο δάσος μας. Αναλύσανε τη λέξη πυρκαγιά (πυρ + καίω) και στη συνέχεια βάλανε φωτιά σε κάποια δεντράκια.
8. Αφαίρεση των δέντρων και του εδάφους από το βουνό
9. Πείραμα με προσομοίωση βροχής
Θέλοντας να προσομοιώσουνε τη βροχή που ξεσπά πάνω στο βουνό, χωρίς τα δέντρα αυτή τη φορά, ρίχνουν νερό με ένα ποτήρι. Παρατηρούν ότι όλο το νερό οδηγείται στην πόλη, με αποτέλεσμα αυτή να πλημμυρίσει!
Στη συνέχεια οι μαθητές μιλούν για τα αποτελέσματα της πλημμύρας. Λένε ότι θα καταστραφούν σπίτια, θα παρασυρθούν αυτοκίνητα, θα σπάσουν δέντρα και μπορεί να κινδυνέψουν και άνθρωποι, χάνοντας την ίδια τους τη ζωή.
10. Μελέτη δράσεων για προστασία του περιβάλλοντος
Μιλήσανε για το πώς μπορούμε να δράσουμε εμείς οι άνθρωποι για να προστατέψουμε το περιβάλλον. Είπαν για δεντροφύτευση, για αναδάσωση, για ανακύκλωση και για πολλά άλλα.
11. Ανακύκλωση στην τάξη
Τις προηγούμενες μέρες οι μαθήτριες και οι μαθητές είχαν εμβαθύνει στο θέμα ανακύκλωση. Κάθε παιδί προσπάθησε να βρει κάποιο αντικείμενο που μπορεί να το ανακυκλώσει.


Τη μέρα του βιωματικού πρότζεκτ εγκαινιάσαωνε την ανακύκλωση της τάξης, όπου εκεί θα ρίχνουν τα χαρτιά, αντί να τα πετάμε στα σκουπίδια. Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουν να προστατέψουν τα δέντρα από την υλοτομία. Συζητήσανε με τον δάσκαλό τους ότι θα ξεκινήσουν την ανακύκλωση από την τάξη, η οποία είναι γεμάτη χαρτιά, αλλά θα ήταν καλό να συνεχίσουν να κάνουν ανακύκλωση και στο σπίτι!!
12. Ανακύκλωση του σχολείου
Τέλος, επισκεφτήκανε τον χώρο που συλλέγεται από τον κύριο Σπύρο, που καθαρίζει το σχολείο, τόσο η ανακύκλωση συνολικά, όσο και τα καπάκια μπουκαλιών.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου