.........

Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024

ΠΑΙΔΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ & ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

 



Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, περίπου το 10% -20% των εφήβων παγκοσμίως πάσχουν από προβλήματα ψυχικής υγείας, όπως άγχος ή κατάθλιψη. Έχει επίσης αποδειχθεί ότι οι μισές από όλες τις καταστάσεις ψυχικής υγείας ξεκινούν από την ηλικία των 14 ετών. Δεδομένου του πόσο σημαντική και διαμορφωτική είναι η εφηβεία στη ζωή ενός ατόμου, η εξεύρεση τρόπων προστασίας ή βελτίωσης της ψυχικής ευημερίας σε παιδιά και νέους είναι εξαιρετικά σημαντική.

Γνωρίζουμε ήδη πόσο πολύτιμη είναι η καλή διατροφή για τη σωματική υγεία, γι 'αυτό και οι ειδικοί συνιστούν να στοχεύουμε σε πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα. Πιο πρόσφατα η έρευνα έδειξε ότι η διατροφή θα μπορούσε να επηρεάσει την ψυχική υγεία. Παρόλο που χρειάζεται ακόμη περισσότερη έρευνα σε αυτόν τον τομέα, μέσω αυτής της μελέτης διαπιστώθηκε ότι η κατανάλωση μιας πιο θρεπτικής διατροφής συνδεόταν με καλύτερη ψυχική ευεξία στα παιδιά. Μια διατροφή που είναι πλούσια σε φρούτα και λαχανικά και που περιλαμβάνει υγιεινό πρωινό και μεσημεριανό γεύμα.

Για τη διεξαγωγή της μελέτης, χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα από την Έρευνα για την υγεία και την ευημερία των παιδιών και των νέων του Norfolk. Συλλέχθηκαν δεδομένα για την ψυχική ευημερία των παιδιών σε συνάρτηση με διαφορετικά στοιχεία που την επηρεάζουν - όπως η κοινωνικοοικονομική κατάσταση και η ηλικία. Το δείγμα περιλάμβανε παιδιά από περίπου 50 σχολεία στο Νόρφολκ. Έτσι διερευνήθηκε η σημασία της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών, αλλά και των επιλογών γεύματος (όπως το τι έφαγαν οι μαθητές για πρωινό ή μεσημεριανό γεύμα) με την ψυχική ευεξία σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα.

Οι αναλύσεις εξέτασαν 1.253 μαθητές δημοτικού σχολείου ηλικίας 8-11 ετών και 7.570 μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 12-18 ετών. Χρησιμοποιώντας διαφορετικά ερωτηματολόγια για τις δύο ομάδες, αξιολογήθηκε η ψυχική τους ευημερία ζητώντας τους να βαθμολογήσουν πόσο συχνά είχαν τα συναισθήματα που περιγράφονται σε φράσεις όπως "Ένιωσα καλά με τον εαυτό μου" ή "Ένιωσα ότι με αγαπούν". Οι βαθμολογίες για κάθε δήλωση αθροίστηκαν για να δώσουν μια συνολική βαθμολογία. Όσο υψηλότερη ήταν αυτή η συνολική βαθμολογία, τόσο μεγαλύτερη ήταν η ψυχική ευημερία ενός παιδιού.

Τέθηκαν επίσης στους μαθητές ερωτήσεις σχετικά με την ηλικία, το φύλο, την υγεία, τη διαβίωσή τους και τις δυσμενείς εμπειρίες (όπως ο εκφοβισμός ή η διαμάχη ή η βία στο σπίτι) παράλληλα με ερωτήσεις σχετικά με το είδος των τροφών που έτρωγαν συνήθως. Αυτό ήταν σημαντικό, γιατί αντί να ερευνηθούν τα στοιχεία της διατροφή και της ευημερίας από μόνα τους, λήφθηκαν υπόψη και άλλοι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν το βαθμό ευημερίας ενός ατόμου. Με αυτόν τον τρόπο φάνηκε ότι η σχέση μεταξύ μιας πιο υγιεινής διατροφής και καλύτερης ψυχικής ευεξίας εξακολουθούσε να υπάρχει ακόμη και αφού λήφθηκαν υπόψη όλοι αυτοί οι άλλοι παράγοντες.

 

Θρεπτικά γεύματα

Στην ομάδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η υψηλότερη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών συνδέθηκε με υψηλότερα σκορ ψυχικής ευεξίας - περίπου 8% υψηλότερα για εκείνους που έτρωγαν πέντε μερίδες καθημερινά σε σύγκριση με εκείνους που δεν έτρωγαν καμία.

Διαπιστώθηκε επίσης ότι η βαθμολογία ευεξίας ποικίλλει ανάλογα με το είδος του πρωινού ή του γεύματος που έφαγαν οι συμμετέχοντες. Σε σύγκριση με παιδιά δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που έτρωγαν ένα συμβατικό πρωινό (όπως δημητριακά, φρυγανιά ή μαγειρεμένο πρωινό, όπως αυγά), εκείνα που δεν έτρωγαν πρωινό είχαν σχεδόν 6% χαμηλότερη βαθμολογία ψυχικής ευεξίας. Όσοι κατανάλωναν μόνο ένα ενεργειακό ποτό για πρωινό είχαν σχεδόν 7% χαμηλότερη βαθμολογία ευεξίας.

Οι βαθμολογίες ήταν παρόμοια χαμηλές για εκείνους που δεν έτρωγαν μεσημεριανό σε σύγκριση με εκείνους που έτρωγαν. Οι ενώσεις αυτές ήταν παρόμοιες και σε παιδιά δημοτικού.

Η έρευνα αποκάλυψε επίσης ότι  κατά μέσο όρο σε μια τάξη 30 παιδιών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τέσσερα δεν θα είχαν να φάνε ή να πιουν κάτι πριν από το σχολείο και τρία δεν είχαν να φάνε ή να πιουν κάτι για μεσημεριανό γεύμα. Διαπιστώθηκε επίσης ότι μόνο το 25% των παιδιών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έτρωγαν πέντε ή περισσότερα φρούτα και λαχανικά την ημέρα - και ένα στα δέκα δεν έτρωγε κανένα.

Αυτά τα στατιστικά θα ήταν ανησυχητικά ακόμη και χωρίς σύνδεση με την ψυχική υγεία, καθώς η κακή διατροφή είναι πιθανό να επηρεάσει τις σχολικές επιδόσεις, καθώς και την ανάπτυξη ενός παιδιού. Επίσης ενώ πολλοί μαθητές δημοτικού έτρωγαν πρωινό και μεσημεριανό, υπήρχε μικρή πρόσληψη φρούτων και λαχανικών.

Τα ευρήματα δείχνουν ότι η καλή ποιότητα διατροφής πρέπει να είναι διαθέσιμη σε όλα τα παιδιά και τους νέους για να βελτιώσει την ψυχική τους ευεξία και να τα βοηθήσει να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να υπάρξει περισσότερη χρηματοδότηση για έρευνα, όπως επίσης και να μελετηθεί ότι τα παιδιά που δικαιούνται δωρεάν σχολικά γεύματα, τα χρησιμοποιούν και ότι αυτά τα γεύματα περιέχουν τουλάχιστον δύο μερίδες φρούτων ή λαχανικών. Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να υποστηριχθούν στρατηγικές δημόσιας υγείας.

 

Κείμενο- μελέτη: Ailsa Welch University of East Anglia

Richard PG Hayhoe Anglia Ruskin University

Επιμέλεια: Φώτης Μυλωνάς

Εικόνα (μέσω Τεχνητής Νοημοσύνης): Φώτης Μυλωνάς


ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:


by click4money

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου