🔍 Η παιδική παχυσαρκία είναι μια σημαντική ανησυχία για τη δημόσια υγεία στο Ηνωμένο Βασίλειο.
🍔 Έρευνες που πραγματοποιήθηκαν το 2017 και το 2018 έδειξαν ότι το 28% των παιδιών ηλικίας από 2 έως 15 ετών στην Αγγλία ήταν υπέρβαρα ή παχύσαρκα. Τα υπέρβαρα και παχύσαρκα παιδιά έχουν περισσότερες πιθανότητες να παραμείνουν παχύσαρκα ως ενήλικες. Διατρέχουν τον κίνδυνο να αναπτύξουν ασθένειες στην ενηλικίωση, όπως ο διαβήτης τύπου 2, ο καρκίνος και η οστεοαρθρίτιδα.
🍕 Αυτή η αύξηση της παχυσαρκίας τροφοδοτήθηκε από την κακή διατροφή και από τη μείωση της σωματικής δραστηριότητας. Μόνο το 41% των 11 ετών στην Ευρώπη και τον Καναδά έχουν λαχανικά στα καθημερινά τους γεύματα, ενώ μόνο το 24% συμμετέχει σε τουλάχιστον μία ώρα μέτριας έως έντονης σωματικής δραστηριότητας (όπως γρήγορο περπάτημα ή τρέξιμο) καθημερινά.
💡 Η αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος νωρίς στην παιδική ηλικία είναι σημαντική για την ανάπτυξη υγιούς συμπεριφοράς δια βίου. Μια πιθανή λύση είναι η ενσωμάτωση της κηπουρικής λαχανικών στο σχολικό πρόγραμμα. Αυτή η στρατηγική αντιμετωπίζει τόσο χαμηλά επίπεδα δραστηριότητας όσο και μοντέλα υγιεινής διατροφής.
pixnio.com |
- Tα παιδιά να ασχοληθούν με την κηπουρική
📍 Τα παιδιά στο δημοτικό σχολείο συμμετείχαν σε τακτικές συνεδρίες κηπουρικής, για δύο ώρες κάθε εβδομάδα για ένα ολόκληρο ακαδημαϊκό έτος. Συμμετείχαν επίσης σε εκπαιδευτικές συνεδρίες σχετικά με τα οφέλη για το περιβάλλον και την υγεία των φυτικών γευμάτων και ενθαρρύνθηκαν να δοκιμάσουν και να δοκιμάσουν νέα λαχανικά.
👩🌾 Οι δραστηριότητες κηπουρικής σχεδιάστηκαν γύρω από τις προτάσεις των παιδιών: σχεδίασαν σχέδια για την ανάπτυξη των σχολικών χώρων και δημιούργησαν χάρτες φύσης που δείχνουν τις ιδέες τους για την τοποθεσία του κήπου και άλλα χαρακτηριστικά για την ενθάρρυνση της άγριας ζωής.
❄ Το χειμώνα, τα παιδιά ετοίμασαν ανυψωμένα κρεβάτια για καλλιέργεια ανοιξιάτικων καλλιεργειών - βοτάνισμα, κάλυψη και επαναπλήρωση τους με φύλλα. Έσπειραν σπόρους και φρόντισαν τους κήπους τους.
commons.wikipedia.com |
- Μέτρηση αποτελεσμάτων
📌 Προκειμένου να εκτιμηθεί ο αντίκτυπος στα παιδιά, συγκρίνανε τους κηπουρούς με μια ομάδα ελέγχου. Για μισό χρόνο, 30 παιδιά σε μια τάξη συνέχισαν τις κανονικές συνεδρίες εσωτερικού σχολείου (ομάδα ελέγχου), ενώ 30 από μια άλλη τάξη συμμετείχαν στις δραστηριότητες κηπουρικής. Στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, η ομάδα ελέγχου είχε επίσης την ευκαιρία να συμμετάσχει στην κηπουρική.
🍒 Ζητήσανε και από τα 60 παιδιά να φορούν επιταχυνσιόμετρα GENEActiv για επτά συνεχόμενες ημέρες για να καταγραφούν τα διαφορετικά επίπεδα δραστηριότητάς τους. Απάντησαν επίσης σε ένα ερωτηματολόγιο που τους ρώτησε για το τι σκέφτονται για τα φρούτα και τα λαχανικά και πόσα από αυτά τρώνε.
🔍 Διαπιστώσανε ότι τα παιδιά που συμμετείχαν στις τακτικές συνεδρίες κηπουρικής περνούσαν λιγότερο χρόνο καθισμένοι από τους συνομηλίκους τους που είχαν τα μαθήματά τους σε εσωτερικούς χώρους. Τα παιδιά που παρακολούθησαν τις συνεδρίες κηπουρικής ήταν επίσης πιο δραστήρια, συμμετέχοντας σε μια πιο μέτρια έως έντονη άσκηση έντασης από τους συνομηλίκους τους στην άλλη τάξη. Σε συζήτηση μαζί τους, τα παιδιά ανέφεραν την ανάπτυξη μυών καθώς ασχολήθηκαν με διαφορετικά είδη δραστηριοτήτων κηπουρικής.
❗ Αν και ήταν χειμώνας, αυτό δεν είχε μεγάλη σημασία για τα παιδιά. Ήταν πρόθυμοι να περνούν περισσότερο χρόνο σε εξωτερικούς χώρους, καθώς τους άρεσαν δραστηριότητες κηπουρικής στους χώρους του σχολείου.
pixhere.com |
- Αυξημένη γνώση
🔍 Ενώ οι στατιστικές δεν έδειξαν αύξηση στην κατανάλωση λαχανικών από τα παιδιά που εργάζονταν στον κήπο, εντούτοις τα παιδιά είπαν ότι γνώρισαν περισσότερα για τα φυτά, τη διατροφή και τα οφέλη από την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Πολλά παιδιά δήλωσαν ότι ήταν πρόθυμα να δοκιμάσουν νέα λαχανικά.
🟡 Τον χειμώνα, τα παιδιά πέρασαν πολύ χρόνο με την προετοιμασία του κήπου για την καλλιέργεια της άνοιξης και δεν είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τα προϊόντα από τον κήπο. Μερικά από αυτά πίστεψαν ότι θα φάνε περισσότερα λαχανικά αν μπορούσαν να δουλέψουν στον κήπο τους όλο το χρόνο.
🟠 Οι καθηγητές διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που δεν είχαν καλή απόδοση στην τάξη βρέθηκαν να κάνουν καλύτερα στις υπαίθριες συνεδρίες, οι οποίες στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στις κανονικές σχολικές τους συνεδρίες. Ένας μαθητής που ήταν αδύναμος στην τάξη, έδειξε ηγετικές ικανότητες και στη συνέχεια προσχώρησε στους Προσκόπους. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες συμμετείχαν επίσης περισσότερο στις συνεδρίες κηπουρικής.
🔵 Τα παιδιά είπαν ότι η φύση μπορεί να ενώσει τους ανθρώπους και να κάνει τους ανθρώπους πιο ευγενικούς και καλύτερους. Ένα από αυτά ανέφερε ότι είχε ένα τσακωμό με έναν φίλο στην τάξη, αλλά γίνανε φίλοι ξανά κατά τη διάρκεια των συνεδριών κηπουρικής. Τα παιδιά εξέφρασαν επίσης την απογοήτευσή τους με τις επιλογές σχολικού γεύματος και ότι θα προτιμούσαν περισσότερες επιλογές για χορτοφάγους ή vegan και ποικιλία σε χορτοφαγικές συνταγές.
🟢 Η ενσωμάτωση συνεδριών κηπουρικής στο πρόγραμμα σπουδών και η ευρεία εφαρμογή του στα σχολεία, θα μπορούσε να βελτιώσει την υγεία των παιδιών μακροπρόθεσμα και να αντιμετωπίσει την πανδημία της παχυσαρκίας.
pixnio.com |
Μυλωνάς Φώτης
14-12-2020
πηγή άρθρου: The Conversation (Academic rigour, journalistic flair)
πηγή εικόνας εξώφυλλου: pixabay.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου