
2 Ιουνίου 2023
11ου Δημοτικό Σχολείο Κορυδαλλού
Β' τάξη
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΦΥΤΩΝ
Με αφορμή την οικολογική συνείδηση που θα πρέπει να καλλιεργείται στα παιδιά, ξεκίνησε η υλοποίηση ενός φιλόδοξου περιβαλλοντικού προγράμματος.
Οι μαθήτριες και οι μαθητές των δύο τμημάτων της Β’ τάξης του 11ου Δημοτικού Κορυδαλλού μαζί με τους δασκάλους τους Μυλωνά Φώτη και Μαρία Βαλαβάνη, πήραν μέρος σε ένα καινοτόμο ενδοσχολικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο: «Η Δημιουργία των Φυτών». Το πρόγραμμα χαρακτηρίζεται από διαθεματικότητα, αφού εμπλέκει πολλά γνωστικά αντικείμενα, αλλά και για τον βιωματικό του χαρακτήρα.
Εμπλεκόμενα Μαθήματα: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος,
Εργαστήρια Δεξιοτήτων, ΤΠΕ.
> Μαθήτριες και μαθητές του Β’1
- Καταιγισμός ιδεών στο ερώτημα: «Πώς δημιουργούνται τα φυτά;»
- Διδασκαλία της ενότητας "ΤΑ ΦΥΤΑ" - "Μελέτη Περιβάλλοντος"
- Καταγραφή χαρακτηριστικών ενός φυτού - "Μελέτη Περιβάλλοντος"
- Περιβαλλοντικό πρότζεκτ: "Η γέννηση των φυτών" - "Εργαστήρια Δεξιοτήτων"
- Συλλογή υλικών και δημιουργία γλαστρούλας
- Γέμισμα με χώμα
- Εισαγωγή σπόρου
- Πότισμα
- Τοποθέτηση στον ήλιο και παρατήρηση
- Φιλαναγνωσία με θέμα τη δημιουργία των φυτών σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες
- Συζήτηση με συγγραφέα για διηγήματα με θέμα το περιβάλλον
- Αποτελέσματα περιβαλλοντικού πρότζεκτ
1. Καταιγισμός ιδεών στο ερώτημα: «Πώς δημιουργούνται τα φυτά;»
Μέσα από ένα καταιγισμό ιδεών για το πώς γεννιούνται τα φυτά, οι μαθητές είπαν ότι χρειάζεται ένα σποράκι που χρειάζεται χώμα, νερό και ήλιος ώστε να μπορέσει να αναπτυχθεί.

- Τι προσφέρουν τα φυτά
- Πώς αναπτύσσονται τα φυτά
- Τα είδη των φυτών



3. Καταγραφή χαρακτηριστικών ενός φυτού
Στο τετράδιο εργασιών του μαθήματος Μελέτη Περιβάλλοντος όλοι οι μαθητές συμπλήρωσαν με τη βοήθεια του δασκάλου το φύλλο εργασίας με θέμα "το φυτό που μου αρέσει". Επιλέξαμε την τριανταφυλλιά και καταγράφηκαν τα χαρακτηριστικά της.








4. Περιβαλλοντικό πρότζεκτ: "Η γέννηση των φυτών"
Στο επόμενο βήμα ξεκινήσανε ένα περιβαλλοντικό πρότζεκτ. Θα δημιουργήσουν ένα γλαστράκι με απλά υλικά όπως ξυλάκια, μικρές ζελατίνες, κόλλα, ποτιστήρι και χώμα. Ο σκοπός είναι αφού φυτέψουν το σποράκι, να παρατηρήσουν σε τρισδιάστατη εικόνα τη γέννηση ενός φυτού μέσα από την ανάπτυξη της ρίζας του προς όλες τις πλευρές. Το πρότζεκτ γίνεται στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων και είναι απόλυτα βιωματικό.
Αφού έχουμε συζητήσει οι εκπαιδευτικοί μαζί με τους μαθητές την πορεία του πρότζεκτ, ξεκινάνε να φέρνουνε τα υλικά στην τάξη.
5. Συλλογή υλικών και δημιουργία γλαστρούλας
Οι μαθήτριες και οι μαθητές ξεκινούν τη δημιουργία μιας γλαστρούλας. Αρχικά κολλούν τα ξυλάκια γύρω γύρω από τη ζελατίνα, και στη συνέχεια γράφουν το όνομά τους με μαρκαδόρο.
.png)















6. Γέμισμα με χώμα
Στη συνέχεια γεμίζουν το γλαστράκι με χώμα και το απλώνουν ομοιόμορφα σε όλη την επιφάνεια της ζελατίνας.
.png)
.png)
.png)
.png)
























7. Εισαγωγή σπόρου
Έπειτα βάζουν τον σπόρο, που έχει φέρει κάθε παιδί από το σπίτι του, μέσα στο γλαστράκι. Ο σπόρος συνήθως είναι κάποιο όσπριο.
.png)
.png)
.png)







8. Πότισμα
Συνεχίζουνε με το πότισμα, ώστε ο σπόρος μας να βρίσκεται σε υγρό περιβάλλον. Γεμίζουνε το ποτιστήρι και ξεκινάνε σε κάθε γλαστράκι.




.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
9. Τοποθέτηση στον ήλιο και παρατήρηση
Αφού τελειώσουν και το πότισμα, τοποθετούν όλα τα γλαστράκια σε ένα θρανίο ώστε να τα οδηγηθούν κοντά στο παράθυρο όπου οι ακτίνες του ήλιου εισχωρούν μέσα στην αίθουσα. Τις επόμενες μέρες παρατηρούν πότε θα αρχίσουν να γεννιούνται τα φυτά, με την εξέλιξη του ριζικού τους συστήματος.





10. Φιλαναγνωσία με θέμα τη δημιουργία των φυτών σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες
Αναγνώσανε μέσα στην τάξη μύθους που αναφέρονται στη δημιουργία των φυτών σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες. Η ανεμώνες και τα τριαντάφυλλα ήταν οι μύθοι που ζήτησαν άμεσα οι μαθητές να ακούσουν, όταν τους ζητήθηκε να διαλέξουν. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται και μια εισαγωγή στο μάθημα της Ιστορίας που θα διδαχθούν στην επόμενη τάξη του δημοτικού. Ο μύθος διαβάστηκε από το βιβλίο: "Η γέννηση των φυτών: Αιτιολογικοί μύθοι των αρχαίων Ελλήνων".
![]() |
| Πίνακας εμπνευσμένος από τη δημιουργία της ανεμώνης και του τριαντάφυλλου σύμφωνα με τον μύθο των αρχαίων Ελλήνων |
11. Συζήτηση με συγγραφέα για διηγήματα με θέμα το περιβάλλον
Τέλος, καλέσανε στο σχολείο μας τον δάσκαλο-συγγραφέα κ. Βασίλη Γεργατσούλη, ο οποίος όταν επισκέφτηκε την τάξη, έπλασε με τα παιδιά των δύο τμημάτων της Β δημοτικού ένα μαγικό παραμύθι, μέσω δημιουργικής γραφής, για ένα γυάλινο ανθρωπάκι. Στη συνέχεια διηγήθηκε πλήθος ιστοριών με θέμα το περιβάλλον, ενώ αποχαιρέτησε τα παιδιά με ένα πολύ όμορφο τραγούδι.




12. Αποτελέσματα περιβαλλοντικού πρότζεκ







«Η εκπαίδευση του μυαλού, χωρίς την εκπαίδευση της καρδιάς, δεν είναι εκπαίδευση»
Αριστοτέλης
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου