1 Iουνίου 2024
1ο Δημοτικό Σχολείο Νίκαιας
ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ & ΑΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΕΞΑΛΕΙΨΗ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ & ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ
Οι μαθητές της Νίκαιας παίρνουν μέρος σε καινοτόμες δράσεις !!
Στο 1ο ΔΣ Νίκαιας, στις 28 Μαρτίου 2024 συναντήθηκαν ο διευθυντής του σχολείου Μυλωνάς Φώτιος, ο εκπαιδευτικός της Στ’ τάξης κ. Καμινάρης Δημήτριος, η εκπαιδευτικός της Ε’ τάξης Ξευγένη Λαμπρινή και ο επιστημονικά υπεύθυνος του οικοτροφείου «Αθηνά» της Π.Ε.Ψ.Α.Ε.Ε. (Πανελλαδικη Ενωση για τη Ψυχοικοινωνικη Αποκατασταση και Επαγγελματικη Επανενταξη) Κωνσταντίνος Τσούκας. Διερευνήθηκαν τρόποι συνεργασίας μεταξύ του οικοτροφείου και του σχολείου, με αμφότερα οφέλη για τα παιδιά και τους ενοίκους του οικοτροφείου.
Η προώθηση της ψυχικής υγείας, η συμπερίληψη, η αποδοχή της μοναδικότητας και της διαφορετικότητας και η εξάλειψη του ρατσισμού των προκαταλήψεων και των στερεοτύπων απέναντι σε άτομα με ψυχικές διαταραχές είναι καθοριστικοί τομείς παρέμβασης στις μέρες μας. Επίσης, το φαινόμενο της σχολικής βίας και κατ' επέκταση η αντιμετώπιση περιστατικών σχολικού εκφοβισμού είναι ζητήματα με κοινωνικές και ψυχοσυναισθηματικές προεκτάσεις με άμεσο αντίκτυπο στην κοινωνικοσυναισθηματική υγεία των μελών της σχολικής κοινότητας και γι' αυτό θα πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις για την άμεση αντιμετώπισή τους.
Οι μαθήτριες και οι μαθητές που πήραν μέρος στο πρότζεκτ:
Τα στάδια:
1ο στάδιο: Σχεδιασμός του πρότζεκτ. Αποφασίστηκε να γίνουν τρεις δράσεις με τις μαθήτριες και τους μαθητές της Ε’ και Στ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου και κάποιους από τους ενοίκους του οικοτροφείου, μέσα από τη συνεργασία των εκπαιδευτικών με τον επιστημονικά υπεύθυνο, την κοινωνική λειτουργό, την ψυχολόγο και τα υπόλοιπα μέλη της θεραπευτικής ομάδας της δομής.
2ο στάδιο: Η πρώτη δράση υλοποιήθηκε με την επίσκεψη στις 16 Απριλίου της κοινωνικής λειτουργού, της ψυχολόγου και του επιστημονικά υπεύθυνου του οικοτροφείου «Αθηνά» στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Νίκαιας.
Στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου έγινε γνωριμία με τις μαθήτριες
και τους μαθητές της Ε’ και Στ’ τάξεων, ακολούθησε ο χωρισμός των δύο τμημάτων
σε πέντε μεικτές ομάδες, με έναν καθοδηγητή σε
κάθε μία.
Στη συνέχεια έγινε ανάγνωση των θεραπευτικών παραμυθιών:
Ο μάγος Λου και ο βοηθός του
Ο σπουργίτης και ο κούκος
Το παράξενο φυτό
Ρίκο το κατσικάκι
Το στοιχειωμένο κάστρο
Κάποια από αυτά αφορούσαν στον ρατσισμό και κάποια στη
σχολική βία.
Έπειτα, οι μαθητές με τους καθοδηγητές συζήτησαν το περιεχόμενο των ιστοριών, τα συναισθήματα που τους γεννήθηκαν, θετικά και αρνητικά, αλλά και τους τρόπους υπέρβασης των όποιων προβλημάτων, ώστε να γίνει αντιληπτή από τους μαθητές η θετική πλευρά της ζωής. Στο τέλος κατασκευάστηκαν εικαστικές δημιουργίες σε χαρτόνια, οι οποίες, αφού παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν, τοιχοκολλήθηκαν στην αίθουσα εκδηλώσεων.
3ο στάδιο: Στις 17 Μαΐου 2024 επισκέφτηκαν στο σχολείο η κοινωνική λειτουργός, ο επιστημονικά υπεύθυνος και η ψυχολόγος του οικοτροφείου, μαζί με τρεις ένοικους. Πραγματοποιήθηκε κοινή περιβαλλοντική δράση στον χώρο του σχολείου μαζί με τα παιδιά των δύο τάξεων. Η περιβαλλοντική δράση περιελάμβανε φύτευση αρωματικών και θεραπευτικών φυτών, όπως βασιλικός, ρίγανη, δεντρολίβανο και δυόσμος στον προαύλιο χώρο του σχολείου, ενώ ακολούθησε και το πότισμά τους.
4ο στάδιο: Στις 29 Μαΐου και στις 31 Μαΐου οι δύο τάξεις του σχολείου μαζί με τους εκπαιδευτικούς επισκέφτηκαν τον χώρο του οικοτροφείου στον Κορυδαλλό. Αφού έγινε η υποδοχή, κέρασμα και το καλωσόρισμα από τους εργαζόμενους και τους ένοικους της δομής, άρχισαν κάποιες κοινές δραστηριότητες και παιχνίδια.
Αρχικά, η ψυχολόγος χώρισε τους μαθητές σε πέντε ομάδες και ξεκίνησε ένα παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού. Η κάθε ομάδα έπρεπε χωριστά από τις άλλες να ψάξει να βρει ένα κουτί με έναν συγκεκριμένο αριθμό για κάθε ομάδα. Οι μαθητές συνεργάστηκαν για την ανεύρεση του κουτιού, συμμετείχαν ενεργητικά και ενθουσιωδώς και το απόλαυσαν.
Ακολούθησε η διανομή στην ολομέλεια των μαθητών ενός κόμικ χωρίς λόγια, που αναφερόταν στην ιστορία ενός ατόμου με ψυχικές διαταραχές. Οι μαθητές κλήθηκαν να δώσουν τη δική τους απόδοση της ιστορίας. Διατύπωσαν τις ιδέες τους πάνω στη συγκεκριμένη ιστορία και ανέλυσαν τα συναισθήματα του πρωταγωνιστή της ιστορίας.
Στο επόμενο βήμα ανοίχτηκαν τα κουτιά που βρέθηκαν και αναγνώστηκαν μύθοι σχετικά με τη ζωή, τα συναισθήματα, τα αίτια και την αλληλεπίδραση των ανθρώπων με άτομα που αντιμετωπίζουν ψυχικές διαταραχές, σχιζοφρένεια και κατάθλιψη.
Ακολούθησε η ανατροπή των μύθων με ανάγνωση της πραγματικής διάστασης των ιστοριών τους από τους επιστήμονες, ενώ στη συνέχεια δόθηκε ο λόγος και στους ένοικους της δομής, ώστε να πούνε τη δική τους εκδοχή του μύθου που αναφέρεται στις ψυχικές διαταραχές. Οι μαθητές αναστοχάστηκαν σε θέματα που αφορούν στην κοινωνική ενσωμάτωση ατόμων με ψυχικές διαταραχές και την εξάλειψη των προκαταλήψεων απέναντί τους. Στο τέλος, λαμβάνοντας όλα αυτά υπόψη, οι μαθητές σε συνεργασία με την ψυχολόγο, την κοινωνική λειτουργό και τα υπόλοιπα μέλη της θεραπευτικής ομάδας του οικοτροφείου έδωσαν μια άλλη ερμηνεία του πρωταγωνιστή του κόμικ και πρότειναν τρόπους κοινωνικής ενσωμάτωσης.
Πριν τον αποχαιρετισμό, οι μισοί μαθητές έπαιξαν στον χώρο του οικοτροφείου καλαθοσφαίριση, ενώ οι άλλοι μισοί επιτραπέζιο παιχνίδι αλληλεπίδρασης (twister). Χάρηκαν και το απόλαυσαν!
Τέλος, μέλη του οικοτροφείου και κάποιοι ένοικοι μάς επισκέφθηκαν στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο με αφορμή τα 1οο χρόνια λειτουργίας του. Μας ευχαρίστησαν για τις δράσεις που πραγματοποιήσαμε μαζί, μας προσέφεραν ένα αναμνηστικό δώρο (εξώφυλλο δημοσίευσης) και ανανεώσαμε τη συνεργασία μας για τη νέα σχολική χρονιά!
Η ΣΥΜΠΡΑΞΗ & ΤΟ ΚΑΙΝΟΤΟΜΟ ΑΥΤΟ ΠΡΟΤΖΕΚΤ ΙΣΩΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΧΗ & Η ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΓΙΑ ΑΛΛΑ ΣΧΟΛΕΙΑ & ΦΟΡΕΙΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ!
ΜΠΡΑΒΟ ΠΑΙΔΙΑ!!!!
👉Ο τρόπος υλοποίησης και τα αποτελέσματα του πρότζεκτ δημοσιοποιήθηκαν σε μορφή άρθρου σε ένα συλλογικό τόμο του τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, που μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου