(αρχείο
αριθμητικών δεδομένων Νο 18
Το
επισυναπτόμενο αρχείο περιέχει
μισθολογικά δεδομένα για εκπαιδευτικούς
Ευρωπαϊκών χωρών, στο χώρο δευτεροβάθμιας
και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Για κάθε
ένα από τους 90 εκπαιδευτικούς στο αρχείο
αυτό εμπεριέχονται στοιχεία για: (α) το
φύλο (Χ1 - 1: γυναίκα και 2: άνδρας), (β) θέση
εργασίας (Χ2 – 0= εκπαιδευτικός
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, 1= Λέκτορας,
2= καθηγητής πανεπιστημίου Α’ Βαθμίδας
), (γ) ετήσιος μισθός σε ευρώ (Υ), και (δ)
προϋπηρεσία (μήνες) στη τωρινή θέση
εργασίας (Χ3).
Ερωτήματα
- Να υπολογίσετε και να σχολιάσετε τα κυριότερα μέτρα θέσεως της μεταβλητής «Υ- Μισθός».
Απάντηση
Ακολουθώντας
στο SPSS
τη διαδρομή
analyze – descriptive statistics – frequencies
Βάζουμε
τον μισθό δεξιά, πατάμε το statistics,
ενεργοποιούμε
τα τρία κυριότερα μέτρα θέσης και
παίρνουμε τα αποτελέσματα εξόδου από
το spss
όπως φαίνονται στον επόμενο πίνακα .
Statistics
|
||
ετήσιος
μισθός σε ευρώ
|
||
N
|
Valid
|
90
|
Missing
|
0
|
|
Mean
|
39472,22
|
|
Median
|
34900,00
|
|
Mode
|
26400a
|
|
Skewness
|
,488
|
|
Std.
Error of Skewness
|
,254
|
|
Kurtosis
|
-,917
|
|
Std.
Error of Kurtosis
|
,503
|
|
a.
Multiple modes exist. The smallest value is shown
|
Παρατηρούμε
ότι:
1.Ο
μέσος μισθός (Mean)
από δείγμα 90 εκπαιδευτικών είναι
39472,22€.
Aυτό
σημαίνει ότι η κεντρική τάση του ύψους
του μισθού ισούται με 39472,22€.
2.Ο
διάμεσος μισθός (median)
είναι 34900,00€.
Αυτό
σημαίνει ότι τα 34900,00€
βρίσκονται στο μέσο της ταξινόμησης
των μισθών από το μικρότερο μισθό προς
το μεγαλύτερο. Το 50% των ετήσιων μισθών
είναι πάνω από 34900,00€
και το άλλο 50% είναι κάτω από αυτό το
ποσό .
3.Ο
επικρατέστερος (mode) μισθός είναι 26400€.
Αυτό
σημαίνει ότι 26400€
είναι ο μισθός που παίρνουν οι περισσότεροι
εργαζόμενοι.
4.Έχουμε
Κανονική Κατανομή
γιατί η μέση τιμή , η διάμεσος και η
επικρατούσα τιμή είναι πολύ κοντά.
Σχολιάζοντας
τα αποτελέσματα ,θα μπορούσαμε να πούμε
ότι :
μπορεί ο μέσος
όρος των μισθών να ειναι 39.472ευρώ περίπου
, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί όμως
παίρνουν 26.400ευρώ!
Αυτό το συμπέρασμα
μπορεί να φανεί και από το παρακάτω
διάγραμμα:
- Να υπολογίσετε και να σχολιάσετε τα κυριότερα μέτρα διασποράς της μεταβλητής «Υ- Μισθός».
Απάντηση
Ακολουθώντας
στο SPSS
τη διαδρομή
analyze – descriptive statistics – frequencies
Βάζουμε
τον μισθό δεξιά, πατάμε το statistics,
ενεργοποιούμε τα τρία κυριότερα
μέτρα διασποράς και παίρνουμε τα
αποτελέσματα εξόδου από το spss
όπως φαίνονται στον επόμενο πίνακα .
Statistics
|
||
ετήσιος
μισθός σε ευρώ
|
||
N
|
Valid
|
90
|
Missing
|
0
|
|
Std.
Deviation
|
16642,400
|
|
Variance
|
276969486,579
|
|
Range
|
59950
|
Παρατηρούμε
ότι:
1.Η
τυπική απόκλιση (Std.Deviation) του δείγματος
των 90 εργαζομένων ισούται με 16642,400
€ .
Όσο μικρότερη
είναι η τιμή της τυπική απόκλισης τόσο
μικρότερη είναι και η διασπορά των τιμών
μας δείχνει πόσο εμπιστευόμαστε το
μέσο όρο .
Εδώ
βλέπουμε
ότι οι μισθοί απέχουν «κατά μέσο όρο»
16642,400
€ από το μέσο μισθό .
2.Το
εύρος (Range) του μισθού των εργαζομένων
είναι 59950€.
Αυτό σημαίνει ότι
η διαφορά μεταξύ μεγαλύτερου και
μικρότερου μισθού ειναι 59.950ευρώ.
3.Η
διακύμανση- variance () του μισθού τους είναι
276969486,579ευρω,
Αυτό
σημαίνει ότιη διασπορά των τιμών γύρω
από την ετήσια μέση τιμή είναι
276969486,579ευρω.
Σχολιάζοντας
τα αποτελέσματα ,θα μπορούσαμε να πούμε
ότι :
Έχουμε
μεγάλη διασπορά των μισθών των
εκπαιδευτικών όπως πολύ μεγάλη ειναι
και η διαφορά του μεγαλύτερου μισθού
από τον μικρότερο.
Αυτό
αποτυπώνεται και στο διάγραμμα αναφέροντας
την τυπική απόκλιση στα δεξιά.
3) Να υπολογίσετε
και να σχολιάσετε τα κυριότερα μέτρα
μορφής της μεταβλητής «Υ- Μισθός».
Απάντηση
Ακολουθώντας
στο SPSS
τη διαδρομή
analyze – descriptive statistics – fraquencies
Βάζουμε
τον μισθό δεξιά, πατάμε το statistics,
ενεργοποιούμε
τα δύο κυριότερα μέτρα μορφής και
παίρνουμε τα αποτελέσματα εξόδου από
το spss
όπως φαίνονται στον επόμενο πίνακα .
Statistics
|
||
ετήσιος
μισθός σε ευρώ
|
||
N
|
Valid
|
90
|
Missing
|
0
|
|
Skewness
|
,488
|
|
Std.
Error of Skewness
|
,254
|
|
Kurtosis
|
-,917
|
|
Std.
Error of Kurtosis
|
,503
|
Παρατηρούμε
ότι:
1.Η κυρτότητα είναι
-0,917
2.Η ασσυμετρία
ειναι 0,488
Σχολιάζοντας
τα αποτελέσματα ,θα μπορούσαμε να πούμε
ότι :
Η
κυρτότητα είναι πολύ κοντά στη μονάδα
ενώ η ασσυμετρία πλησιάζει το 0.5
- Να υπολογίσετε και να σχολιάσετε τα κυριότερα μέτρα θέσεως της μεταβλητής «Υ- Μισθός» για κάθε φύλο ξεχωριστά. Κατασκευάστε κατάλληλα διαγράμματα.
Απάντηση
Αφού
ακολουθήσουμε την διαδρομή
analyze-descreptive
statistics-explore ,
βάζουμε
για ποσοτική μεταβλητή τον μισθό στο
dependent
list και
σto
factor list
το φύλο .
Τσεκάρουμε
απο το statistics
τα
3 κυριότερα
μέτρα θέσεως.
Η
έξοδος του spss
δίνει τον παρακάτω πίνακα.
Descriptives
|
|||||
φύλο
του/της εκπαιδευτικού
|
Statistic
|
Std.
Error
|
|||
ετήσιος
μισθός σε ευρώ
|
Mean
|
39472,22
|
1754,263
|
||
95%
Confidence Interval for Mean
|
Lower
Bound
|
35986,54
|
|||
Upper
Bound
|
42957,91
|
||||
5%
Trimmed Mean
|
39056,17
|
||||
Median
|
34900,00
|
||||
Variance
|
276969486,579
|
||||
Std.
Deviation
|
16642,400
|
||||
Minimum
|
13800
|
||||
Maximum
|
73750
|
||||
Range
|
59950
|
||||
Interquartile
Range
|
26944
|
||||
Skewness
|
,488
|
,254
|
|||
Kurtosis
|
-,917
|
,503
|
Παρατηρούμε
ότι:
1.Ο
μέσος μισθός (Mean)
από δείγμα 90 εκπαιδευτικών είναι
39472,22€.
Aυτό
σημαίνει ότι η κεντρική τάση του ύψους
του μισθού ισούται με 39472,22€.
2.Ο
διάμεσος μισθός (median)
είναι 34900,00€.
Αυτό
σημαίνει ότι τα 34900,00€
βρίσκονται στο μέσο της ταξινόμησης
των μισθών από το μικρότερο μισθό προς
το μεγαλύτερο. Το 50% των ετήσιων μισθών
είναι πάνω από 34900,00€
και το άλλο 50% είναι κάτω από αυτό το
ποσό .
Επίσης
παρατηρούμε ότι
1.Το διάστημα
εμπιστοσύνης (confidence) είναι
από 35986,54
μέχρι
42957,91ευρώ.
2.Trimmed
: 39056,17ευρώ
Αυτό
βγαίνει αφού κόψουμε από δεξιά και
αριστερά τις ακραίες τιμές.
3.Range
: 59950ευρώ
Αυτό
σημαίνει ότι το εύρος ή πεδίο ορισμού
είναι
59950ευρώ.
Το ΜΑΧ
,δηλαδή μέγιστη τιμή ειναι 73750 ευρώ
και
το ΜΙΝ, δηλαδή ελάχιστη τιμή είναι 13800
ευρώ.
4.Std.
Deviation : 16642,400ευρώ
Αυτό
σημαίνει πόση είναι η διασπορά, δηλαδή
αν είναι κοντά ή όχι οι τιμές μεταβλητής.
Αυτό
το συμπέρασμα μπορεί να φανεί και από
το παρακάτω διάγραμμα:
- Να υπολογίσετε και να σχολιάσετε τα κυριότερα μέτρα θέσεως της μεταβλητής «Υ- Μισθός» για κάθε τιμή της θέση εργασίας «Χ2» ξεχωριστά. Κατασκευάστε κατάλληλα διαγράμματα.
Απάντηση
Ακολουθώντας τη
διαδρομή: analyze-descreptive
statistics-explore ,
βάζουμε για ποσοτική
μεταβλητή τον μισθό και σαν ποιοτική
τη θέση εργασίας .
Ύστερα
τσεκάρουμε τα 3 κυριότερα μέτρα
θέσεως.
Η έξοδος του spss
δίνει τον παρακάτω πίνακα:
Descriptives
|
|||||
θέση
εργασίας του/της εκπαιδευτικού
|
Statistic
|
Std.
Error
|
|||
ετήσιος
μισθός σε ευρώ
|
Mean
|
39472,22
|
1754,263
|
||
95%
Confidence Interval for Mean
|
Lower
Bound
|
35986,54
|
|||
Upper
Bound
|
42957,91
|
||||
5%
Trimmed Mean
|
39056,17
|
||||
Median
|
34900,00
|
||||
Variance
|
276969486,579
|
||||
Std.
Deviation
|
16642,400
|
||||
Minimum
|
13800
|
||||
Maximum
|
73750
|
||||
Range
|
59950
|
||||
Interquartile
Range
|
26944
|
||||
Skewness
|
,488
|
,254
|
|||
Kurtosis
|
-,917
|
,503
|
Παρατηρούμε
ότι:
1.Ο
μέσος μισθός (Mean)
από δείγμα 90 εκπαιδευτικών είναι
39472,22€.
Aυτό
σημαίνει ότι η κεντρική τάση του ύψους
του μισθού ισούται με 39472,22€.
2.Ο
διάμεσος μισθός (median)
είναι 34900,00€.
Αυτό
σημαίνει ότι τα 34900,00€ βρίσκονται στο
μέσο της ταξινόμησης των μισθών από το
μικρότερο μισθό προς το μεγαλύτερο. Το
50% των ετήσιων μισθών είναι πάνω από
34900,00€ και το άλλο 50% είναι κάτω από αυτό
το ποσό .
Ακόμα
Παρατηρούμε ότι
1.Το διάστημα
εμπιστοσύνης (confidence) είναι
από 35986,54
μέχρι
42957,91ευρώ.
2.Trimmed
: 39056,17ευρώ
Αυτό
βγαίνει αφού κόψουμε από δεξιά και
αριστερά τις ακραίες τιμές.
3.Range
: 59950ευρώ
Αυτό
σημαίνει ότι το εύρος ή πεδίο ορισμού
είναι
59950ευρώ.
Το ΜΑΧ
,δηλαδή μέγιστη τιμή ειναι 73750 ευρώ
και
το ΜΙΝ, δηλαδή ελάχιστη τιμή είναι 13800
ευρώ.
4.Std.
Deviation : 16642,400ευρώ
Αυτό
σημαίνει πόση είναι η διασπορά, δηλαδή
αν είναι κοντά ή όχι οι τιμές μεταβλητής.
Αυτό
το συμπέρασμα μπορεί να φανεί και από
το παρακάτω διάγραμμα:
- Να κατασκευασθεί και να σχολιαστεί ο πίνακας συχνοτήτων της μεταβλητής θέση εργασίας «Χ2» Κατασκευάστε κατάλληλα διαγράμματα.
Απάντηση
Ακολουθώντας τη
διαδρομή: analyze-descreptive
statistics-frequencies ,
βάζουμε για
ποσοτικές μεταβλητές το φύλλο και τη
θέση εργασίας .
Η έξοδος του spss
δίνει τον παρακάτω πίνακα:
θέση
εργασίας του/της εκπαιδευτικού
|
|||||
Frequency
|
Percent
|
Valid
Percent
|
Cumulative
Percent
|
||
Valid
|
0
|
10
|
11,1
|
11,1
|
11,1
|
1
|
49
|
54,4
|
54,4
|
65,6
|
|
2
|
31
|
34,4
|
34,4
|
100,0
|
|
Total
|
90
|
100,0
|
100,0
|
Παρατηρούμε
ότι
1.Percent
:11,1
για καθηγητές δευτεροβάθμιας ,54,4 για
λέκτορες, 34,4 για καθηγητές πανεπιστημίου.
Αυτή
είναι η σχετικής συχνότητα.
2.Valid
Percent είναι
ίσο με τα υπόλοιπα που σημαίνει ότι όλα
τα κελιά έχουν δεδομένα και δεν υπάρχουν
κενά κελιά.
3.Cumulative
Percent δηλαδή
η αθροιστική σχετική συχνότητα είναι
στους καθηγητές δευτεροβάθμιας ίδιος
με το percent
ενώ
στους λέκτορες καθώς και στους καθηγητές
πανεπιστημίου διαφέρει.
--->Αφού ακολουθήσουμε
τη διαδρομή:
analyze-destrictive
statistics-frequencies-charts-bar charts ,
κλικάρω
το percentages και ύστερα
continue και ok.
Παίρνουμε το
παρακάτω διάγραμμα:
- Να κατασκευασθεί ο πίνακας διπλής εισόδου (συνάφειας) της μεταβλητής θέση εργασίας «Χ2» και της μεταβλητής φύλο. Να ελεγχθεί η ανεξαρτησία των δύο χαρακτηριστικών
Απάντηση
Ακολουθώντας τη
διαδρομή: analyze-descreptive
statistics-cross stabs ,
βάζουμε φύλο και
θέση εργασίας δεξιά .
Ύστερα
κλικάρουμε από το statistics
το κουτί chi
square.
Η έξοδος του spss
δίνει 3 πίνακες
και εμείς κρατάμε τον τρίτο,τον
παρακάτω πίνακα:
Chi-Square
Tests
|
|||
Value
|
df
|
Asymp.
Sig. (2-sided)
|
|
Pearson
Chi-Square
|
23,130a
|
2
|
,000
|
Likelihood
Ratio
|
31,931
|
2
|
,000
|
N
of Valid Cases
|
90
|
||
a.
1 cells (16,7%) have expected count less than 5. The minimum
expected count is 3,22.
|
Παρατηρούμε
ότι
το sig <
0,05
Δηλαδή οι μεταβλητές
σχετίζονται ή επηρρεάζει η μία την άλλη.
Άρα το φύλο
σχετίζεται με την θέση εργασίας. Εχει
σημασία αν εισαι άντρας ή γυναίκα δηλαδή
.
- Να ελεγχθεί η υπόθεση της κανονικότητας της μεταβλητής «Υ».
Απάντηση
Πηγαίνουμε στο
DATA VIEW και ακολουθώντας
τη διαδρομή: analyze-nonparametric
tests - legacy dialogs- 1sample K-S
,βάζουμε
τον μισθό δεξιά και πατάμε ΟΚ.
Η έξοδος του spss
δίνει πίνακες και εμείς
κρατάμε τον τελευταίο,τον παρακάτω
πίνακα:
One-Sample
Kolmogorov-Smirnov Test
|
||
ετήσιος
μισθός σε ευρώ
|
||
N
|
90
|
|
Normal
Parametersa,b
|
Mean
|
39472,22
|
Std.
Deviation
|
16642,400
|
|
Most
Extreme Differences
|
Absolute
|
,136
|
Positive
|
,136
|
|
Negative
|
-,074
|
|
Kolmogorov-Smirnov
Z
|
1,294
|
|
Asymp.
Sig. (2-tailed)
|
,070
|
|
a.
Test distribution is Normal.
|
||
b.
Calculated from data.
|
Παρατηρούμε
ότι
Asymp.
Sig. (2-tailed) είναι 0,070 > 0,05
Άρα
έχουμε κανονική κατανομή αφού το sig
είναι μεγαλύτερο, δηλαδή η κατανομή
των δεδομένων προσαρμόζεται ικανοποιητικά
στην κανονική κατανομή.
- Να ελεγχθεί η υπόθεση ότι οι μισθοί («Υ») αντρών και γυναικών είναι ίσοι
Απάντηση
Ακολουθώντας τη
διαδρομή: analyze – compare
means – Intependent Sample T-test
Βάζουμε τον μισθό
δεξιά καθώς και το φύλο δεξιά κάτω και
συμπληρώνουμε τα define groups
γράφοντας 1 και 2 αντίστοιχα.
Πατάω continue
και οκ.
Independent
Samples Test
|
||||||||||
Levene's
Test for Equality of Variances
|
t-test
for Equality of Means
|
|||||||||
F
|
Sig.
|
t
|
df
|
Sig.
(2-tailed)
|
Mean
Difference
|
Std.
Error Difference
|
95%
Confidence Interval of the Difference
|
|||
Lower
|
Upper
|
|||||||||
Y
|
Equal
variances assumed
|
5,560
|
,021
|
-4,581
|
88
|
,000
|
-15539,853
|
3392,213
|
-22281,164
|
-8798,542
|
Equal
variances not assumed
|
-5,081
|
71,968
|
,000
|
-15539,853
|
3058,498
|
-21636,902
|
-9442,804
|
*Αρχικά κοιτάζουμε το levene s test για να ξέρουμε ποια γραμμή θα κοιτάξουμε
*Αφού
έχουμε sig0,000
< 0,05 διαλέγουμε τη δεύτερη γραμμή.
Παρατηρούμε
ότι
Αφού sig<
0,05
αποδέχομαι την
υποθεση οτι οι μισθοί δεν διαφέρουν
ανάλογα με το φύλο.
- Να ελεγχθεί η υπόθεση ότι οι Μισθοί («Υ») δεν διαφέρουν ανάλογα με τη θέση εργασίας «Χ2»
Απάντηση
Ακολουθώντας τη
διαδρομή: analyze – compare
means – oneway Anova
βάζω στο dependent
list τον μισθό και στο factor
τη θέση εργασίας.
Πατάω οκ.
ANOVA
|
|||||
ετήσιος
μισθός σε ευρώ
|
|||||
Sum
of Squares
|
df
|
Mean
Square
|
F
|
Sig.
|
|
Between
Groups
|
15489889446,438
|
2
|
7744944723,219
|
73,557
|
,000
|
Within
Groups
|
9160394859,118
|
87
|
105291894,932
|
||
Total
|
24650284305,556
|
89
|
Παρατηρούμε
ότι
sig< 0,05
Aρα οι
μισθοί των τριών θέσεων εργασίας δεν
είναι ίσοι και διαφέρουν
- Να βρεθεί και να σχολιαστεί διάστημα εμπιστοσύνης για το μέσο μισθό του πληθυσμού
Θεωρούμε ότι το
διάστημα εμπιστοσύνης είναι 95%
Υπολογίζουμε το
επίπεδο σημαντικότητας α
α=1-0,95=0,05
Στη συνέχεια
υπολογίζουμε το 1-α/2=1-0,025=0,975
το οποίο με βάση
τον πίνακα ισούται με
Ζ=1,96
Οπότε το διάστημα
εμπιστοσύνης για το μ δίνεται από τη
σχέση
- Να βρεθεί και να σχολιαστεί διάστημα εμπιστοσύνης για το ποσοστό των αντρών του πληθυσμού
13) Θεωρώντας ότι
τα δεδομένα είναι δείγμα ενός άγνωστου
που ακολουθεί κανονική κατανομή να
βρεθεί η πιθανότητα
ο μισθός («Υ») στον πληθυσμό να βρίσκεται
στο διάστημα [40000, 50000] ευρώ και
να αναφερθούν
οι παραδοχές για τον υπολογισμό αυτό
- Να εξεταστεί αν οι μισθοί συσχετίζονται με την προϋπηρεσία
Απάντηση
Ακολουθώντας τη
διαδρομή: analyze – cοrrelate
– bivariate
Βάζουμε τον μισθό
δεξιά καθώς και την προϋπηρεσία και
πατάω continue και οκ.
Correlations
|
|||
ετήσιος
μισθός σε ευρώ
|
προϋπηρεσία
σε μήνες στην τωρινή θέση εργασίας
|
||
ετήσιος
μισθός σε ευρώ
|
Pearson
Correlation
|
1
|
,343**
|
Sig.
(2-tailed)
|
,001
|
||
N
|
90
|
90
|
|
προϋπηρεσία
σε μήνες στην τωρινή θέση εργασίας
|
Pearson
Correlation
|
,343**
|
1
|
Sig.
(2-tailed)
|
,001
|
||
N
|
90
|
90
|
|
**.
Correlation is significant at the 0.01 level (2-tailed).
|
Παρατηρούμε
ότι
Asymp.
Sig. (2-tailed) είναι 0,001 < 0,05
Άρα
δεν έχουμε συσχέτιση.
Διάγραμμα
διασποράς:
Ακολουθώντας
τη σειρά graphs – legacy dialogs
-scatter/dot – simple scatter
προσθέτω
τον μισθό και το φύλο στα δύο πρώτα και
πατάω οκ.
15) Να γραφεί η
ευθεία γραμμικής παλινδρόμησης με
εξαρτημένη τους μισθούς και ανεξάρτητη
την
προϋπηρεσία και
να ελεγχθεί αν υπάρχει στατιστικά
σημαντική μεταβλητή.
Μυλωνάς Φώτης
25-12-2017
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου