.........

Κυριακή 21 Απριλίου 2019

ΔΙΑΡΚΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΟΦΕΛΗ




Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο διαβάζουμε και ακούμε για την διαρκή και συνεχιζόμενη εκπαίδευση. Αυτού του είδους η εκπαίδευση, είναι εκείνη που ακολουθεί ένας ενήλικας πέρα από την υποχρεωτική σχολική εκπαίδευση, ή αναφέρεται στον μετέπειτα εργασιακό του βίο. Στο άρθρο που ακολουθεί θα μελετηθούν μερικές παράμετροί του.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ενήλικες στην επιστροφή τους στην εκπαίδευση είναι αρκετές, όμως και τα οφέλη που αποκομίζουν είναι πολλά και αξίζουν. 

Κατά την γνώμη μου η διαρκής και συνεχιζόμενη εκπαίδευση ή επιμόρφωση, θα πρέπει να είναι ένα αγαθό που θα πρέπει να προσφέρεται δωρεάν και σε όλους τους εργαζομένους. Το κράτος θα μπορούσε να έχει εποπτικό ρόλο, βοηθώντας και διευκολύνοντας φορείς και οργανισμούς που θα επιδίωκαν τέτοιες πρωτοβουλίες. Η διαρκής και συνεχιζόμενη εκπαίδευση θα μπορούσε να συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιμετώπιση αλλά και στην άμβλυνση των εκπαιδευτικών και των κοινωνικών ανισοτήτων, μέσω της άρσης των αποκλεισμών, ως μια «ανοιχτή» και διαρκής εκπαιδευτική και κοινωνική δυνατότητα στην ζωή του κάθε ανθρώπου. 
Είναι ένα αγαθό που εξυπηρετεί κοινωνικές και αναπτυξιακές ανάγκες. Θα προστατεύει αλλά και θα διαφυλάσσει τον εργαζόμενο από κάθε είδους εκμετάλευση, καθιστώντας την εργασία του ποιοτική, παραγωγική και θα λειτουργήσει ως ψυχολογικό εφόδιο κάνοντάς τον σίγουρο για τον εαυτό του.


1.ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ;

Οι λόγοι που κάνουν δύσκολοι την επιστροφή των ενηλίκων στην εκπαίδευση είναι αρκετοί αλλά και σημαντικοί.
  • Αρχικά, υπάρχουν εμπόδια που απορρέουν από τις οικογενειακές ή τις κοινωνικές υποχρεώσεις , τα καθήκοντα των ενηλίκων εκπαιδευμένων και την έλλειψη χρόνου, που συχνά τους εμποδίζουν από την επιστροφή στην εκπαίδευση.
  • Επίσης υπάρχουν τα εσωτερικά εμπόδια, εκείνα δηλαδή που απορρέουν από την προσωπικότητα του ενήλικα εκπαιδευόμενου και σχετίζονται με ψυχολογικούς παράγοντες, όπως είναι το άγχος της αποτυχίας, η έλλειψη αυτοπεποίθησης, ο φόβος του αβέβαιου, της κριτικής ή της γελιοποίησης. Άλλωστε ένας μεγάλος αριθμός ενηλίκων φοβάται να  ξαναρχίσει να εκπαιδεύεται γιατί δεν αισθάνεται τη βεβαιότητα ότι θα καταφέρει να αντεπεξέλθει.
  •  Άλλος ένας λόγος είναι ότι πολλοί ενήλικες  μπορεί να φοβούνται τις διάφορες μορφές αξιολόγησης γιατί τις συνδέουν με την πιθανότητα αποτυχίας.
  •  Ένας ακόμα σημαντικός λόγος είναι οι τυχόν αρνητικές εμπειρίες που είχαν από το σχολικό σύστημα, όσο ήταν σε μικρότερη ηλικία.
  •  Τέλος, ένα άλλο μεγάλο εμπόδιο είναι  και οι προϋπάρχουσες γνώσεις, αξίες και προκαταλήψεις που ίσως να δημιουργούν αντίσταση στη νέα γνώση και στην αλλαγή. Πιο συγκεκριμένα, οι ενήλικες εκπαιδευόμενοι έρχονται στην εκπαιδευτική διαδικασία έχοντας ένα απόθεμα γνώσεων και αξιών. Υπάρχει περίπτωση να προσκολληθούν επίμονα σε αυτές τις γνώσεις και τις αξίες με αποτέλεσμα να μην αποδέχονται καινούρια μαθησιακά αντικείμενα και νέες εκπαιδευτικές μεθόδους. Όταν ο εκπαιδευτής προσπαθήσει να μετασχηματίσει τις ήδη υπάρχουσες γνώσης τους στις οποίες έχουν επενδύσει σχεδόν μια ολόκληρη ζωή, ίσως θεωρήσουν ότι ο εκπαιδευτής αμφισβητεί την προσωπικότητα τους και αμφιβάλλει για την κρίση τους.


2.ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ Η ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΝΑ ΜΑΣ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΑΔΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ;

Η διαρκής εκπαίδευση δεν είναι ο αυτοσκοπός ενός μοντέρνου συστήματος εκπαίδευσης που θέλει να διαλύσει την κρατική παροχή παιδείας κι επιστημονικής γνώσης.
Η διαρκής εκπαίδευση μας βοηθάει να συμβαδίζουμε με την πρόοδο. Τι εννοούμε όμως με τη λέξη «πρόοδος»; Μια λέξη με ευρύτερες και βαθιές έννοιες.
Η πρόοδος μπορεί να είναι διαφόρων ειδών. Μπορεί να είναι τεχνολογική πρόοδος, κοινωνική πρόοδος, ατομική πρόοδος, οικονομική πρόοδος, πρόοδος της υγείας κ.α.
  • Η διαρκής εκπαίδευση δίνει το δικαίωμα σε όλους να συμμετέχουν στην τεχνολογική πρόοδο και εξέλιξη, η οποία λαμβάνει χώρα κάθε λεπτό που περνά. Μαθαίνουμε και εκπαιδευόμαστε στα νέα δεδομένα και τα εντάσσουμε στη ζωή μας.Δεν μας κρατάει όμως μόνο τεχνολογικά ενήμερους αλλά μας βοηθάει και να αποφύγουμε να γινόμαστε θύματα της τεχνολογίας.
  • Η οικονομία αλλάζει ταχέως σε παγκόσμιο επίπεδο. Η διαρκής εκπάιδευση συμβάλλει στο μετασχηματισμό της νέας γνώσης σε καινοτομία και παραγωγικότητα. Έρευνες δείχνουν ότι ένας πιο μορφωμένος πολίτης είναι αυτόματα και πιο παραγωγικός στην εργασία του. Έτσι η διαρκής εκπαίδευση μας βοηθάει να είμαστε πιο παραγωγικοί. Υπάρχει μια βαθιά σχέση μεταξύ της εκπαίδευσης και της παραγωγικότητας και σε αυτή την εποχή όπου υπάρχει ανταγωνισμός σε κάθε στροφή, η εκπαίδευση είναι αυτή που θα βοηθήσει μια βιομηχανία και στη συνέχεια ένα έθνος, να ανθίσει.
  • Η κοινωνική πρόοδος επιτυγχάνεται με την όσο το δυνατόν ελαχιστοποίηση των κοινωνικών ανισοτήτων και της δημιουργίας  ίσων ευκαιριών για όλους. Αρχικά στην αντιμετώπιση της εγκληματικότητας, της βίας και του εκφορβισμού τόσο στους ενήλικες, όσο και στα  παιδιά. Επίσης βοηθάει στην υιοθέτηση σωστών πρακτικών και συμπεριφορών για αντιμετώπιση των δυσμενών καταστάσεων που βιώνουν άνθρωποι με μεταναστευτικές καταβολες, Ρομά, πολίτες με ειδικές ανάγκες ή άνθρωποι που δέχονται ρατσιστικές συμπεριφορές. Η υιοθέτιση κοινών αξιών και η συστηματική εκπαίδευση στη διαφορετικότητα μεταξύ των ανθρώπων, μας οδηγεί σε όλο και μεγαλύτερη κοινωνική πρόοδο.
  • Μας δίνει έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Κάθε νέο δεδομένο διατροφής που μαθαίνουμε μέσα από τη διαρκή εκπαίδευση και υιοθετούμε στην καθημερινότητά μας, τείνει να μας κάνει δυνατότερους σωματικά. Σύμφωνα με έρευνες οι πιο μορφωμένοι άνθρωποι ζουν περισσότερο, μιας και οι διατροφικές τους συνήθειες είναι διαφορετικές από αυτές των ανθρώπων κατώτερων μορφωτικών στρωμάτων.
  • Δίνει ψυχική ενδυνάμωση. Η διαρκής εκπαίδευση βοηθάει τη μετατροπή της αδυναμίας σε δύναμη. Η εκπαίδευση μας δίνει την εμπιστοσύνη που χρειαζόμαστε, βελτιώνει τις δυνατότητες λήψης αποφάσεων, μας καθιστά ευέλικτους και μας δίνει πρόσβαση σε κοινωνικά δίκτυα. Πολλές έρευνες έχουν αποδείξει ότι σε χώρες όπου οι γυναίκες δέχονται ρατσιστικές συμπεριφορές λόγω φύλου, η εκπαίδευση τις βοήθησε να αντισταθούν στη βιαιοπραγία, να βελτιώσουν τις ικανότητες λήψης αποφάσεων και να αναλάβουν τη ζωή τους.


3.ΓΙΑΤΙ ΜΠΟΡΕΙ Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΝΑ ΜΑΣ ΚΑΝΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ;

  • Επαγγελματική Εξέλιξη και Προσαρμοστικότητα στην αγορά εργασίας
Οι περισσότεροι νέοι αλλάζουν θέσεις και αντικείμενα αρκετές φορές στη ζωή τους και είναι πολλοί εκείνοι που συνειδητά αλλάζουν καριέρες. Ακόμα και εκείνοι, όμως, που μένουν σε ένα συγκεκριμένο επάγγελμα, θα δουν τη φύση της δουλειάς τους να μεταμορφώνεται ή να εμπλουτίζεται και φυσικά να βλέπουν ότι οι πιθανότητες για επαγγελματική εξέλιξη αυξάνονται. Όλο αυτό το δίκτυο εργασίας απαιτεί ευελιξία από την πλευρά του εργαζόμενου, την οποία βρίσκει μέσα από τη συνεχή μάθηση. Δεν μπορούμε να εξαρτόμαστε από την πανεπιστημιακή ή σχολική εκπαίδευση των 5-10-15 χρόνων πριν.Η δια βίου μάθηση και η συνεχής αυτοβελτίωση προσφέρουν περισσότερες επιλογές και εκτός εργασίας.


  • Καλυτέρευση ποιότητας ζωής
Μια νέα γλώσσα προσφέρει ποικιλία στα ταξίδια και στην επιλογή διαμονής μας, μια νέα μουσική δεξιότητα προσθέτει επιλογές διασκέδασης, η εκμάθηση μιας νέας τεχνολογίας διευκολύνει την καθημερινότητά μας.


  •          Υγιέστερος εγκέφαλος

Ο Henry Ford είχε πει ότι «όποιος σταματά να μαθαίνει είναι γέρος, είτε είναι είκοσι, είτε ογδόντα χρονών. Όποιος συνεχίζει να μαθαίνει, παραμένει νέος. Το σπουδαιότερο πράγμα στη ζωή είναι να διατηρήσεις το μυαλό σου νέο». Και οι επιστήμονες τονίζουν συνεχώς ότι ένα υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης και μόρφωσης συνδέεται με καλύτερες γνωστικές και πνευματικές λειτουργίες σε μεγαλύτερες ηλικίες, δηλαδή με βελτιωμένη μνήμη, προσοχή, αντίληψη, ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, λήψης αποφάσεων, αλλά και παραγωγής και κατανόησης της γλώσσας.

  •  Ενίσχυση της κοινωνικοποίησης
Από τη στιγμή που γεννιόμαστε, απορροφούμε γνώσεις από τους γονείς, πειραματιζόμαστε με νέες ιδέες παρέα με τους φίλους, ανταλλάζουμε ιδέες με τους συμφοιτητές, κάνουμε συζητήσεις με αγνώστους ή γνωστούς, ανταλλάζουμε απόψεις με συναδέλφους, αναλύουμε αντιδράσεις, παρατηρούμε. Όλα αυτά είναι μέρος μιας δια βίου μάθησης με βασικό συστατικό την εμπειρία.
Η στοχευμένη μάθηση στην ενήλικη ζωή πυροδοτεί τους κοινωνικούς δεσμούς και τις γνωριμίες. Συχνά επιλέγουμε να συνδεόμαστε με άλλους ανθρώπους, επειδή θέλουμε να μάθουμε με αυτούς και γι’ αυτούς. Επιπροσθέτως, μην ξεχνάμε ότι η μόρφωση και η γνώση είναι γοητευτική, έλκει τους ανθρώπους γύρω μας. τα θέματα που μπορούμε να συζητήσουμε εμπλουτίζονται, όπως εμπλουτίζεται και η προσωπικότητά μας, κάνοντάς μας ενδιαφέροντες στους άλλους και ενισχύοντας την δεξιότητα κοινωνικοποίησής μας.


·    Ενίσχυση Οικογενειακού Ρόλου
Η δια βίου μάθηση βοηθάει στη συνοχή της οικογένειάς μας. Ο τρόπος συμπεριφοράς, εποικοδομητική επικοινωνία και οι επιλογές που κάνουμε, έχουν ως σκοπό την ανέλιξη του κάθε μέλους της οικογένειας.

·  Ενεργός πολίτης και ενημερωμένος πολίτης
Τα άτομα γίνονται ενεργοί πολίτες με ότι αυτό συνεπάγεται για τα οφέλη μιας κοινωνίας όπως στην ανάπτυξη της ικανότητας ενεργού συμμετοχής στα κοινά με κριτική σκέψη και δημιουργική διάθεση. Επίσης καταλαβαίνουμε ότι χρειάζεται η ισοτιμία για όλους, η ελαχιστοποίηση ρατσιστικών συμπεριφορών και η προσπάθεια ως σύνολο στην αντιμετώπιση όποιων δυσκολιών προκύπτουν.


4.ΓΙΑΤΙ ΜΠΟΡΕΙ Η ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΝΑ ΜΑΣ ΚΑΝΕΙ ΠΙΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ;
Η διαρκής εκπαίδευση είναι πλέον γενικά αποδεκτή, ως ένα μόνιμο «εργαλείο» αναβάθμισης των επαγγελματικών ικανοτήτων με το οποίο πρέπει να ζουν οι νέες γενιές εργαζομένων, με ταυτόχρονη προσαρμογή και των παλαιών. Τα επαγγέλματα αλλάζουν με μεγάλη ταχύτητα και κάθε νέα γνώση και προσόν έχει ημερομηνία αντικατάστασης, η οποία προσδιορίζεται από την ταχύτητα εισαγωγής νέων τεχνολογιών και νέων γνώσεων στις επιχειρήσεις. Όσο ταχύτερα αποκτούνται τα νέα προσόντα, τόσο ταχύτερα επιτυγχάνεται η άριστη παραγωγική μείξη των νέων επενδύσεων με το εργατικό δυναμικό και τόσο πιο ανταγωνιστικό θα είναι το παραγόμενο προϊόν.

Οι κυριότεροι λόγοι που η διαρκής εκπαίδευση μας κάνει πιο ανταγωνιστικούς στην αγορά εργασίας είναι:
  1. Η παγκοσμιοποίηση
  2. Η διάδοση των νέων τεχνολογιών
  3. Το άνοιγμα των αγορών
  4. Οι αλλαγές στα επίπεδα οικονομικής και κοινωνικής ζωής
  5. Η ύπαρξη νέων πολύπλοκων και απαιτητικών δεδομένων
  6. Νέες θέσεις εργασίας που προϋποθέτουν ολοένα υψηλότερο επίπεδο ικανοτήτων ξεπροβάλλουν
  7. Οι σταθερές θέσεις εργασίας μειώνονται
  8. Οι μεταβολές των συνθηκών εργασίας είναι αλλεπάλληλες 
  9. Οι εργαζόμενοι, τόσο οι υψηλόβαθμοι όσο και οι χαμηλόβαθμοι, χρειάζεται να διαθέτουν ικανότητες πολυσύνθετες, που να τους επιτρέπουν να προσαρμόζονται στις αλλαγές
  10. Να εναλλάσσονται σε θέσεις εργασίας
  11. Να συνεργάζονται μέσα σε δίκτυα και σε ομάδες


Η συνεχής επιμόρφωση και η διαρκής εκπαίδευση παρέχουν τη δυνατότητα αναβάθμισης, προόδου και ανέλιξης για τους εργαζομένους και δημιουργεί όρους αποδοτικότερης λειτουργίας των επιχειρήσεων, δημόσιων και ιδιωτικών. Από τη φύση της συνδέεται άμεσα με τις οικονομικές λειτουργίες και τις κοινωνικές προσαρμογές που θα μπορούσαν να είναι αναγκαίες στην παραγωγή αγαθών ή υπηρεσιών. 



Μυλωνάς Φώτης
21-4-2019



ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

by click4money

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου